Vi älskar teater och vi älskar arbetet med teater! Det är en nästintill magisk process, det har säkert ni också märkt om ni har satt upp föreställningar hemma i vardagsrummet eller på gräsmattan. Här nedan berättar vi om arbetat med några av våra tidigare föreställningar. Och vi ger tips på vad ni kan tänka på inför nästa teatervisning för familjen!

Gittan och älgbrorsorna

I våra teaterföreställningar använder vi mycket musik. Musik är nästan magiskt i teater eftersom den kan skapa stämningar och inte minst berätta om karaktärernas känslor och tankar samtidigt som dom gör något annat på scen. 

I böckerna om Gittan står det att ”Gittan är en sådan som inte klättrar på tak”. När vi satte upp Gittan och älgbrorsorna så använde vi musiken till att berätta om Gittans liv och känslor samtidigt som hon inför publiken inte alls ville visa att hon kanske var ledsen eller kände sig ensam.

Tips: Använd musik!

Prova att använda musik när du gör teater, och prova olika musik. Om en karaktär säger ”Jag är så glad idag!”, vad händer om du samtidigt spelar sorglig eller arg musik? Kanske du upptäcker att musiken berättar en sak, och repliken något helt annat. Och så är ju vi människor ofta, vi är och känner flera saker samtidigt.

Stillbild från trailer Gittan och älgbrorsorna
Se hela filmen

Trailer Gittan och älgbrorsorna

Vems mormor?

Vi använder nästan alltid en bok när vi gör teater här på Junibacken. I boken finns ofta redan repliker eftersom karaktärer i böcker ofta säger saker till varandra. Men ibland väljer vi en bok som inte alls har så mycket prat i sig, och då kan det bli krångligt.

Stina Wirsens bok ”Vems mormor?” är en bok där ingen egentligen säger så mycket. Hur göra teater då? Jo, vi började titta väldigt noggrant på Stinas illustrationer. Hur tittar karaktärerna på varandra? Vad håller de i för saker? Hur reagerar de på vad någon annan säger? Och så provade vi hur det kändes att härma en bild, och vad som hade hänt precis innan eller direkt efter bilden, som om den var ett fotografi. Och efter att tag hade vi fått ihop en hel liten pjäs utan att någon egentligen säger så mycket.

Tips: Var noggrann och nyfiken!

Läs pjäsen, boken eller texten många gånger. En författare skriver ofta bara precis det som behövs och vill att vi som läsare ska kunna fylla i själva. När du gör teater behöver du dock fylla i mer än om du läser eftersom publiken måste kunna SE vad som händer.

Hur gick det sen?

”Hur gick det sen?” var en dockteaterföreställning som vi spelade över 1 500 gånger här på Junibacken. Teaterensemblen fick hjälp av Andras Braula som både gjorde dockorna och lärde skådespelarna tekniken att få en docka se levande ut på en teaterscen.

Vid ett tillfälle körde vi fast och kom inte på hur vi skulle lösa en kort scen när Mumintrollet, Mymlan och Lilla My flyr från Hattifnattarna. Vi provade en hel hoper olika idéer men ingen kändes bra. Då sa plötsligt Andreas att nu var han trött på dockteater och föreslog att vi skulle prova något helt annat istället för att försöka lösa allt med just dockteaterteknik. Det gjorde vi, och scenen blev enkel att spela och jättebra!

Tips: Prova något helt annat!

TIPS: Om ni har bestämt er för att göra en viss typ av teater, kanske en musikal eller deckargåta, så känn inte att ni behöver göra hela teatern på ett bestämt sätt. Om ni kör fast (vilket alltid händer i repetitioner) så prova något helt annat. Kanske någon plötsligt börjar sjunga istället för att prata, eller dansa samtidigt som hon eller han vägrar prata.