Vi älskar teater och vi älskar arbetet med teater! Det är en nästintill magisk process, det har säkert ni också märkt om ni har satt upp föreställningar hemma i vardagsrummet eller på gräsmattan. Här nedan berättar vi om arbetat med några av våra tidigare föreställningar. Och vår regissör Mikael Kallin ger tips på vad ni kan tänka på inför nästa teatervisning för familjen!

Gittan och älgbrorsorna

I våra teaterföreställningar använder vi mycket musik. Musik är nästan magiskt i teater eftersom den kan skapa stämningar och inte minst berätta om karaktärernas känslor och tankar samtidigt som dom gör något annat på scen. 

I böckerna om Gittan står det att ”Gittan är en sån som inte klättrar på tak”. När vi satte upp Gittan och älgbrorsorna så använde vi musiken till att berätta om Gittans liv och känslor, samtidigt som hon inför publiken inte alls ville visa att hon kanske var ledsen eller kände sig ensam.

Tips: Använd musik!

Prova att använda musik när du gör teater, och prova olika musik. Om en karaktär säger ”Jag är så glad idag!”, vad händer om du samtidigt spelar sorglig eller arg musik? Kanske du upptäcker att musiken berättar en sak, och repliken något helt annat. Och så är ju vi människor ofta, vi är och känner flera saker samtidigt.

Stillbild från trailer Gittan och älgbrorsorna
Se hela filmen

Trailer Gittan och älgbrorsorna

Vem städar inte?

Vi använder nästan alltid en bok när vi gör teater här på Junibacken. I boken finns ofta redan repliker eftersom karaktärer i böcker ofta säger saker till varandra. Men ibland väljer vi en bok som inte alls har så mycket prat i sig, och då kan det bli krångligt.

Stina Wirsens bok ”Vem städar inte?” är en bok där ingen egentligen säger så mycket. Hur göra teater då? Jo, vi började titta väldigt noggrant på Stinas illustrationer. Hur tittar karaktärerna på varandra? Vad håller de i för saker? Hur reagerar de på vad någon annan säger? Och så provade vi hur det kändes att härma en bild och fantiserade om vad som hade hänt precis innan eller direkt efter bilden, som om den var ett fotografi. Och efter att tag hade vi fått ihop en hel liten pjäs utan att någon egentligen säger så mycket.

Tips: Var noggrann och nyfiken!

Läs pjäsen, boken eller texten många gånger. En författare skriver ofta bara precis det som behövs för att vi ska förstå och vill att vi som läsare ska kunna fylla i själva. När du gör teater behöver du dock fylla i mer än om du läser eftersom publiken måste kunna se vad som händer.

Stillbild från trailer till Vem städar inte?
Se hela filmen

Trailer "Vem städar inte?"

Hur gick det sen?

”Hur gick det sen?” var en dockteaterföreställning som vi spelade över 1 500 gånger här på Junibacken. Teaterensemblen fick hjälp av Andreas Braula som både gjorde dockorna och instruerade skådespelarna i tekniken att få en docka att se levande ut på en teaterscen.

Vid ett tillfälle körde vi fast och kom inte på hur vi skulle lösa en kort scen när Mumintrollet, Mymlan och Lilla My flyr från Hattifnattarna. Vi provade en hel hoper olika idéer men ingen kändes bra. Då sa plötsligt Andreas att nu var han trött på dockteater och föreslog att vi skulle prova något helt annat istället för att försöka lösa allt med just dockteaterteknik. Det gjorde vi, och scenen blev enkel att spela och jättebra!

Tips: Prova något helt annat!

TIPS: Om ni har bestämt er för att göra en viss typ av teater, kanske en musikal eller deckargåta, så känn inte att ni behöver göra hela teatern på ett bestämt sätt. Om ni kör fast (vilket alltid händer i repetitioner) så prova något helt annat. Kanske någon plötsligt börjar sjunga istället för att prata, eller dansa samtidigt som hon eller han vägrar att prata.

Stillbild från trailer Mumin Hur gick det sen?
Se hela filmen

Trailer "Hur gick det sen?"

Pippi flyttar in

”Pippi flyttar in” är den första föreställning där Junibacken använder en barnensemble. Med vår uppsättning ville vi att publiken skulle få möta den välkända Pippi på nytt. Vi valde att gestalta mötet med Tommy och Annikas traditionella livssituation och Pippis okonventionella och fria.

Den kan vara en utmaning att sätta upp en föreställning som bygger på en så välkänd karaktär som de flesta i publiken redan har en stark relation till. Många i publiken har kanske redan sett filmer, tv-serier och teaterföreställningar. Andras tolkningar av boken har blivit en sanning om hur saker och ting ska se ut och låta. Det vi gjorde var att läsa den första boken om Pippi, och framför allt det allra första kapitlet väldigt noga.

Tips: Gör det eget!

TIPS: Läs en bok som om du är den första i hela världen som läser den! I första kapitlet om Pippi står det till exempel att det är en försommarkväll som Pippi kommer till Villa Villekulla. Men på vilket sätt? Pippi kan ju inte veta om hennes pappa redan kommit dit och är där och väntar på henne! Så vi tänker att hon kanske galopperar dit och sen rusar runt i huset för att se om pappa är där. Men det är han ju inte … och precis då börjar vår föreställning om Pippi.

Om du vill använda en känd berättelse eller bok till en teaterföreställning kan du göra dig fri från andras tolkningar, genom att till att börja med bara utgå ifrån vad som faktiskt står i boken. Allt annat som du har sett och vet om, det har någon annan hittat på. Du kommer hitta nya saker som alla andra ha missat och som du blir den första i världen att göra teater av!

Se hela filmen

Trailer Pippi flyttar in